Jachtostop

Jachtostop

with Brak komentarzy

W miarę pokonywania kolejnych kilometrów autostopowy apetyt rośnie, wyznaczamy sobie dłuższe i ciekawsze trasy, a na przeszkodzie stają tylko morza i oceany. Jednak co raz bardziej popularny staje się sposób na podróżowanie między kontynentami jachtostopem. Na nasze pytania dotyczące tego rodzaju autostopu odpowiedział Mariusz Czarnecki (założyciel strony SailArt Exclusive Cruises), 29-letni kapitan jachtowy, żeglujący w rejonach Atlantyku, Morza Karaibskiego, Oceanu Indyjskiego oraz Spokojnego, obecnie prowadzący także firmę zajmującą się rejsami.

Jaki wygląda według ciebie obraz idealnego członka załogi?

Idealna osoba, to ta która nie myśli przez pryzmat “ja” a grupy, w ciężkich warunkach jest to istotne by móc na sobie najzwyczajniej polegać. Osoby wrażliwe na funkcje załogi, nielubiące się podporządkowywać nie odnajdą się w warunkach żeglugi. Trzeba pamiętać też, że bycie członkiem załogi to co innego niż rejs statkiem turystycznym. Osoba, która chce dostać się na łódź musi być wytrzymała i pracowita, ponieważ wachty to zazwyczaj 8-12 godzin na dobę.

Znamy już zakres potrzebnych umiejętności miękkich, jakie kursy oprócz patentu żeglarskiego mogą być przydatne w czasie żeglowania?

Na pewno przyda się powtórzenie kursu pierwszej pomocy. Jeżeli planujesz dłuższy rejs i chciałbyś się profesjonalnie przygotować do podróży, warto przejść kurs STCW (szkolenie dla żeglarzy, którzy chcą być oficerami na żaglowcach lub po prostu poszerzyć swoją wiedzę o zachowaniu bezpieczeństwa na morzu).

Jak wygląda typowy dzień na łodzi?

W rejsach trans oceanicznych dni wyglądają dość rutynowo – wachta, śniadanie, czas dla siebie, obiad, wachta, sen, wachta, śniadanie itd. Zazwyczaj wachty to 8-12 godzin w ciągu doby.

Co robią żeglarze w czasie dla siebie?

Czytają, śpiewają, słuchają muzyki, myślą, pracują, gotują… wszystko i nic :)

2Czy niektórych nie przerasta czas spędzony tak długo w zamknięciu na kilkunastu metrach kwadratowych?

Zdecydowanie tak, niedługo zamierzam obronić pracę doktorską na ten temat.. :)

Jak z odżywianiem jedzenie się jakoś różni?

Na długi rejs robi się dobre zaprowiantowanie. Jeśli robi się je z głową, w zasadzie niczym nie różni się od normalnego odżywiania. Podstawową listę zakupów, której używam przed rejsami przez Atlantyk możecie zobaczyć tutaj (zapasy przygotowana dla 9 osób na okres 21 dni).

Czy jakieś choroby wykluczają możliwość zostania członkiem załogi?

Generalnie oprócz chorób przewlekłych i wymagających częstego kontaktu z lekarzem, nie ma innych przeciwskazań.

Jak wygląda kwestia bezpieczeństwa na łodzi? W jakich niebezpiecznych sytuacjach się znalazłeś?

Zdarzył się przeciek na jachcie, utrata sterowności, wysoka gorączka załoganta. Kiedy wypływaliśmy do Ameryki Południowej z Cabo Verde nastąpiła awaria układu słodkiej wody, pękł wąż. Udało się zatamować przeciek, a potem wyłączyć ciśnienie w układzie.

Czy klimat morski różni się w znaczny sposób od lądowego?

Zdecydowanie, ale to dosyć szerokie zagadnienie. Np. wilgotność i obecność słonej wody w znaczny sposób utrudniają gojenie się wszelkich ran. Podczas żeglugi zmienia się także cały czas wysokość geograficzną i nim się zorientujesz już jesteś w innej strefie klimatycznej. Dezorientuje to organizm i wymaga ciągłego przystosowania się do nowych warunków.

3Jakie odległości może przepłynąć dziennie jacht?

To wszystko zależy od jachtu. Średni przebieg jachtem około 20 metrowym, przy wietrze 20 węzłów, przy prędkości jachtu 7 węzłów, to około 160 mil/24h. Przykładowo rejs z Wysp Kanaryjskich na Cabo Verde trwa 7 dni, a z Cabo Verde na Karaiby 21. Przy słabszych wiatrach zazwyczaj płynie się około 20-23 dni.

Gdzie i w jaki sposób jachtostopowicze powinni szukać łodzi?

W internecie istnieją strony specjalnie przystosowane do szukania łodzi/osób chętnych do bycia częścią załogi. Ale istenieje także metoda dla zdecydowanych i odważnych. Należy udać się prosto do portu np. w Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich. Chodzisz po porcie i pytasz kolejnych kapitanów, istnieje praktycznie stuprocentowe prawdopodobieństwo, że kogoś znajdziesz.

W jakich portach szukać łodzi na rejsy międzykontynentalne?

W Europie częste połączenia prowadzą przez Gibraltar na Wyspy Kanaryjskie, rzadziej na Maderę lub Azory. Z Wysp Kanaryjskich można dopłynąć bezpośrednio na Karaiby lub objąć kurs przez Republikę Zielonego Przylądka.

Jakie strony/portale dotyczące jachtostopu polecasz?

Osobiście nie korzystałem, ale słyszałem o Find a Crew oraz różnych grupach na facebooku lub na portalu Couchserfing np. Couchsailing International

Iza&Wiola
Follow Iza&Wiola:

Iza&Wiola
Latest posts from

Leave a Reply