Prom przez Morze Kaspijskie z Baku do Aktau

with Brak komentarzy

Jeżeli planujecie przeprawę promem tylko z powodów finansowych, to nie ma to sensu. Sam prom to koszt $110 przy czym alternatywe połączenie lotnicze z Baku do Aktau jest droższe tylko o kilka dolarów i trwa 30 godzin krócej.

Jeśli jesteś przekonany do podróży łodzią, musisz liczyć się z tym, że nie istnieje coś takiego jak harmonogram. Częstotliwość przepraw ustalana jest na podstawie natężenia ruchu. Nikt nie jest w stanie określić jak długo trzeba będzie czekać na prom, zazwyczaj jest to czas od kilku dni do tygodnia. Warto to uwzględnić planując wizy.

Jak kupić bilet?

Każdego ranka prosiłyśmy Adema (jednego z naszych hostów) by zadzwonił i zapytał, czy prom nie odpływa właśnie dzisiaj. Nie ma możliwości zakupienia biletów z wyprzedzeniem. Nie wiesz też jak długo będzie trwał rejs. Tak naprawdę kasa biletowa też jest ruchoma. W rzeczywistości jej położenie może zmieniać się kilka razy dziennie. :) Musiałyśmy dzwonić cztery dni z rzędu, zanim uzyskałyśmy pozytywną odpowiedź. Później miałyśmy dwie godziny na znalezienie kasy i kupienie biletów, co nie było wcale łatwe, ponieważ nie istnieją żadne oficjalne oznaczenia. Od tamtej pory Iza twierdzi, że nasza podróż to gra przygodowa, w której zbieramy odpowiednie tokeny, żeby móc ruszyć dalej.

Gps 40.372931, 49.861316

Ważna uwaga – jedyna waluta przyjmowana w kasie biletowej to dolary amerykańskie, nie można zapłacić w lokalnej walucie. W cenie kajuta dwuosobowa, pościel i prysznic. To nie jest pasażerski statek, więc nie oczekuj zbyt wiele.

Skąd odpływa prom?

Bilety należy kupić w jednym z portów w Baku, ale prom odpływa z położonego 70 kilometrów na południe od Baku, miasta Alat. Taksówka z Baku do Alat kosztuje około 50AZN (260zł), ale można też (prawie bezpośrednio) dojechać autobusem miejskim numer 195 za 2 AZN. Dojazd autobusem trwa około godziny, a port znajduje się po środku niczego, kilka kilometrów przed miastem Alat. Nie ma regularnego przystanku autobusowego w pobliżu portu, ale jeśli poprosimy grzecznie, to kierowca zatrzyma się dla nas przy zjeździe z autostrady.
Prom przez Morze Kaspijskie

Kontrola graniczna w Azerbejdżanie (Alat)

W Alat musiałyśmy być przed 23:00, nawet jeśli prom miał wypłynąć dopiero około 8:00 rano następnego dnia. Na miejscu przeszłyśmy normalną kontrolę graniczną, sprawdzono też nasze plecaki (niezbyt skrupulatnie) oraz paszport. Strażnic nie mogą wpuścić na prom pasażera bez ważnej wizy do Kazachstanu. Wszystko poszło bardzo szybko i przyjemnie, funkcjonariusze nie widują tam zbyt wielu turystów, głównie przez cenę biletu zbliżoną do ceny biletu lotniczego.

Jak długo trwa rejs przez Morze Kaspijskie?

Większość rejsów odbywa się bezpośrednio między Baku a Aktau i trwa od 24 do 48 godzin. Niektóre z nich mają postój w Tadżykistanie, co może wydłużyć czas rejsu do 70 godzin. W naszym przypadku zajęło to około 40 godzin.

Rejs

Podczas naszej przeprawy na promie nie było zbyt wielu pasażerów, łącznie może 15 osób plus załoga. W celach turystycznych płynęłyśmy tylko my i Rosjanin z dwójką przyjaciół z Holandii, którzy chcieli objechać Kazachstan własnym samochodem. Pozostali pasażerowie to kierowcy ciężarówek. Przez to, że byłyśmy jedynymi kobietami na statku miałyśmy swoje przywileje. Oprócz permanentnego wmuszania w nas jedzenia, mogłyśmy wejść do kabiny kapitana i zrobić kilka pamiątkowym zdjęć.

Kontrola graniczna w Kazachstanie (Aktau)

Po około 36 godzinach dotarliśmy do portu Aktau. Na miejscu zostaliśmy przywitani przez straż graniczną. Pomimo tego, że żołnierzy było więcej niż pasażerów, zejście ze statku trwało około 3 godzin. Każdy z nas został zaproszony do pokoju, aby odpowiedzieć na kilka “standardowych granicznych pytań” oraz o nasze osobiste podejście do kryzysu imigracyjnego w Europie. Cała rozmowa była dosyć kuriozalna, ponieważ strażnik, nie znał angielskiego, więc poprosił swojego podwładnego, żeby ten tłumaczył nam pytania z rosyjskiego na angielski, przez cały czas utrzymując groźną minę. Żadne z nas nie wynurzało się ze swoimi przemyśleniami, na szczęście zdawkowa odpowiedź wystarczyła by zadowolić Kazachskiego strażnika, więc po pamiątkowych zdjęciach pozwolono nam zejść na ląd, by móc przejść kolejne dwie kontrole. :)